Keičiantis rinkai, dėmesys – į didesnes paskolas
Brandesnis kliento profilis, tvaresnis požiūris į asmeninius finansus ir visą finansų rinką, daugiau dėmesio aplinkos tausojimui ir daugiau planavimo į ateitį – tokias tendencijas pastaraisiais metais stebi GENERAL FINANCING BANKO specialistai. Justinas Muleika, Banko Valdybos narys, pažymi, kad ir bankinis sektorius turi atliepti poreikius – imtis siūlyti produktus, padedančius klientams savo poreikius ar problemas spręsti saugiau, patogiau ir tvariau.
Apie tvarumą šiandien kalbama turbūt visuose verslo segmentuose. Tai – jau ne tik madinga tendencija, bet ir kasdienis procesas. Kaip tvarumą jaučiate finansų sektoriuje?
Dėmesys tvarumui visame sektoriuje, pirmiausia, jaučiamas per reguliavimą, kuris bankams privalomas. Europos centrinis bankas aiškiai nurodo gaires ir kryptį. Mes, savo iniciatyva, taip pat imamės kurti pokytį visuomenėje: ne tik detaliai ir tiksliai vykdome Lietuvos banko reikalavimus, bet ir dedame pastangas edukuoti klientus, pateikti jiems idėjas ir sprendimus konkrečioms gyvenimiškoms situacijoms. Turime tvarumo planą ir kuriame papildomas iniciatyvas. Pavyzdžiui, šiemet pasiūlėme naują paslaugą – tausią paskolą. Pasirinkome tokį terminą, kuris apima viską, kas susiję su aplinkosauga, tvarumu. Tai ir saulės jėgainių ar geoterminio šildymo įsirengimas, ir elektra varomų automobilių įsigijimas ar net elektrą tausojančių įrenginių finansavimas. Toks yra mūsų atsakas į rinkos poreikį, nes ši sritis tikrai nuosekliai augs. Sulaukiame pirmųjų klientų, norinčių gyventi tvariau ir tausiau, ir tikime nuosekliu šio poreikio augimu ir natūralia plėtra.
Tarp naujų paslaugų – ne tik tausios paskolos, bet ir draudimo produktai. Kas lemia tokią kryptį?
Siūlome namų turto draudimą, kuris aktualus klientams, kurie naudojasi mūsų paskolomis būsto įsirengimui ar atnaujinimui, o tai yra tikrai ženkli mūsų klientų dalis. Taip pat siūlome paskolų įmokų draudimą nesavanoriško darbo netekimo atveju. Ši paslauga susijusi su siekiu padėti klientams jaustis saugiau. Didžioji dalis klientų paskolas grąžina iš darbo užmokesčio pajamų. Draudimas apsaugo nuo netikėtų atvejų, kai netenkama darbo. Šis draudimas padeda apsaugoti klientą nuo galimų rizikų ir problemų, užtikrina, kad, net netekus darbo ir skubiai ieškant kito, dėl lėšų paskolos mokėjimui padengti jaudintis nereikės. Taip pat tai vienas iš būdų edukuoti, priminti žmonėms apie rizikas, atsakingą finansų planavimą.
Prieš pasaulinę krizę 2008 m. gyventojai skolinosi itin daug ir ne visada atsakingai įvertinę rizikas. Dabar, kai ekonomika yra augimo stadijoje, finansavimo poreikis taip pat labai didelis. Ar jaučiate didesnį atsakingumą ir pasikeitusį požiūrį į finansus, apskritai?
Prieš krizę, anuomet, nebuvo tokio stipraus reguliavimo, kokį matome šiandien. Dabar patys bankai ir skolinimo institucijos klientų paraiškas taip pat vertina griežčiau. Neatsakingas skolinimas ir skolinimasis prieš 13 metų skaudžiai atsiliepė visam finansų sektoriui, tad šiandien visi rinkos žaidėjai žalią šviesą paskoloms dega gana atsargiai. O svarbiausia, kad ir klientų požiūris į savo finansus pasikeitė. Klientai patys planuojasi, kiek jie gali mokėti, kokius įsipareigojimus gali prisiimti. Anksčiau tai buvo reguliatoriaus ir atskirų žaidėjų rūpestis, rinkoje buvo apstu greitųjų kreditų, o dabar jaučiame, kad finansinis raštingumas auga ir žmonės brandžiau vertina savo poreikius ir galimybes.
O koks yra konkrečiai GENERAL FINANCING BANKO klientas šiandien? Kaip galėtumėte jį apibūdinti?
Mūsų klientų dauguma – vartojimo pagrindą sudarantys, būstus ir automobilius įsigyjantys ar keičiantys 35 – 55 metų amžiaus asmenys. Toks – didžiausios dalies klientų portretas. Nenuostabu, kad liūto dalis mūsų paskolų išduodama būtent būsto atnaujinimui ar įsirengimui, taip pat naudotų automobilių įsigijimui. Mūsų klientai vartojimo paskolas ima didesniems tikslams – planuodami pirkinius į priekį, investuodami į geresnę gyvenimo kokybę ir savo komfortą. Prieš porą metų patys nusprendėme kalbėti apie GENERAL FINANCING BANKĄ, kaip apie partnerį didesniems tikslams pasiekti, ir tai nėra vien reklaminis šūkis. Nesistengiame koncentruotis į smulkias vartojimo paslaugas, nors tokias taip pat teikiame. Bet ypatingai geras sąlygas taikome didesnėms – nuo 7.500 Eur ir daugiau – paskoloms. Ką tuo norime pasakyti klientams? Kviečiame planuoti į priekį, išsigryninti poreikius, o mes jau galime padėti tuos užsibrėžtus didesnius tikslus pasiekti. Ir tokių mūsų pasiūlymų paklausa ženkliai auga, o vidutinė paskolos suma vien per pastaruosius metus išaugo apie 50%. Taip, įtaką darė ir infliacija, tačiau ir klientai ateina su rimtesniais klausimais, didesniais poreikiais, kuriems reikia finansinio pastiprinimo.
Nors rinkoje esate jau 16 metų, tačiau būtent pastaruosius dvejus metus jau veikiate kaip bankas. Kas labiausiai pasikeitė per tuos dvejus metus?
Iki tol stovėjome tarsi tik ant vienos kojos, tik skolinome. Dabar jau padedame klientams ne tik skolintis, bet ir taupyti. Pasiūlėme indėlius laikyti labai geromis sąlygomis, o tai mums leido užtikrinti vis geresnes ir teikiamų paskolų sąlygas. Stipriai pasistūmėjome šia kryptimi ir šiandien jau galime lygiuotis ir konkuruoti sąlygomis su didžiaisiais bankais. Ir klientų įvertinimą jaučiame. Mūsų klientas šiandien vidutiniškai skolinasi jau po trečią kartą, taigi jis vis sugrįžta. Taip pat refinansavimo statistika rodo, kad klientai gerokai daugiau paskolų pas mus atsineša, o ne išsineša. Reiškia, siūlomos sąlygos ir paslaugos rinkoje yra konkurencingos. Tai džiugina.
Per šį laikotarpį teko išgyventi ir pandemiją bei vis dar besitęsiantį Rusijos karą prieš Ukrainą. Kaip tai paveikė klientus ir rinką?
Finansų sektorius karą pajuto nuo pat pirmosios dienos – viskas visiškai sustojo. Ir tai normalu, karo akivaizdoje niekas negalvoja apie tai, kur geriau pasidėti indėlį. Panikos nebuvo, tačiau žmonės stebėjo, laukė, vertino, ar galima priimti sprendimus, ar artimiausia aplinka išlieka stabili. Dabar jau galima sakyti, kad rinka sugrįžo į vėžes. Palaikymas Ukrainai, žinoma, išlieka. Didžiuojuosi, kad Lietuvos įmonės ir gyventojai ukrainiečiams surinko tiek pagalbos! GENERAL FINANCING BANKAS taip pat skyrė paramą VšĮ „Blue / Yellow“ ir Raudonajam Kryžiui.
Panašus šokas pradžioje buvo ir per pandemiją, tik sugrįžti į ritmą užtruko ilgiau. Bet pandemija jau paliko pokytį – labai didelė dalis klientų nebegrįžta į fizinius bankų aptarnavimo taškus, nes atrado ir net įprato prie galimybės paprastus finansinius klausimus sutvarkyti nuotoliu, internetu arba telefonu. Manau, kad šis pokytis bus ilgalaikis.