Kelionė dviračiu į darbą ir iš jo. Ką reikia žinoti?
Naudingi patarimai tiems, kas į darbą ir iš jo mina dviračiu. Verta paskaityti ir tiems, kurie tik ketina tą daryti. „Velomaratonui“ ruoškitės drauge su „GF Lizingu“.
Žmonės dviračiais į darbą važinėja net ir tokiuose perpildytuose didmiečiuose kaip Niujorkas ar Londonas. Lietuviški miestai savo dydžiu jiems gerokai nusileidžia, tačiau iššūkiai dviratininkams čia – labai panašūs. Kaip važiuoti judriomis gatvėmis? Kaip elgtis važiuojant piko valandomis? Ko reikėtų vengti, o ką – išmokti pamėgti? Dalinamės geriausiais viso pasaulio dviratininkų, važinėjančių dideliuose miestuose, patarimais.
Suplanuokite kelionę iš anksto
Prieš sėsdami ant dviračio, skirkite kelias minutes ir išanalizuokite būsimą maršrutą. Atsiminkite, kad galvoti turite ne kaip vairuotojas ar pėstysis, bet kaip dviratininkas. Imkime kad ir tokią situaciją: važiuodami į darbą turite užkilti į stačią įkalnę, kas nekelia jokių problemų važiuojant automobiliu, bet su dviračiu tampa nemenku iššūkiu. Pamėginkite surasti alternatyvų maršrutą, kuriame stačių įkalnių būtų mažiau.
Į ką atkreipti dėmesį planuojant maršrutą? Geriausia važiuoti dviračių takais ir tokiais keliais, kuriuose mažas eismas bei ribojamas greitis. Važiuodami senamiesčiu, venkite maršrutų su staigiais posūkiais, kuriuose nesimato, kas dedasi už kampo. Važiuodami šiek tiek ilgesniu keliu su mažiau automobilių jūs dažnai nuvažiuosite žymiai greičiau negu trumpesniu keliu su daug eismo. O skaičiuojant kelionės trukmę bendra taisyklė tokia: laiką, kurio prireiktų atstumą įveikti pėsčiomis, reikia padalinti iš trijų.
Susiraskite savo miesto dviračių takų žemėlapį
Tokie globalūs įrankiai kaip „Google Maps“ turi dviračių maršrutų paiešką, tačiau siūlomas variantas gali būti ne pats geriausias, nes į jį dažnai nepatenka vietinio lygio dviračių takai. Geriausia „Google Maps“ maršrutą palyginti su vietiniu dviračių takų žemėlapiu ir susidėlioti asmeninį variantą.
Nebijokite suprakaituoti
Viena iš priežasčių, kodėl žmonės nemėgsta važiuoti į darbą dviračiu, yra tai, kad biurą jie pasiekia suprakaitavę. Laimei, daugelyje modernių biurų jau yra įrengiami dušai, tačiau jeigu jūsiškis tokiu privalumu pasigirti negali, išžvalgykite apylinkes. Galbūt šalia jūsų darbo yra sporto klubas, kuriame galėtumėte nusiprausti. O gal dušu leis pasinaudoti kaiminystėje įsikūrusi įmonė, su kuria palaikote draugiškus santykius? Dar vienas patarimas – turėkite darbe drabužių komplektą persirengimui. Pakaitinius drabužius galite vežtis ir kuprinėje, bet čia jie gali susilamdyti, o lyjant lietui – ir peršlapti. Be to, papildomo svorio, važiuojant dviračiu, niekas nenori. Turėkite dezodorantą, drėgnų servetėlių, o jeigu esate mergina ar moteris, suplanuokite pasidažyti jau atvykus į darbą.
Visi dviračiai yra geri
Važiuoti mieste tinka bet koks dviratis. Nesvarbu, ar jūsų dviratis plentinis, ar kalnų, ar miesto – visi jie kuo puikiausiai tinka važinėti į darbą ir iš jo. Jeigu jūsų dviratis senas, bet techniškai tvarkingas, nesukite galvos, kaip jis atrodo – tiesiog sėskite ir važiuokite. Investuoti į naują, brangų dviratį galėsite vėliau, tačiau, tik pradėjus minti į darbą ir iš jo, to daryti tikrai nebūtina. Kai kurie dviračių mėgėjai netgi laikosi tokios taktikos: į darbą ir iš darbo mina paprastu, dažnai gana senu dviračiu, o ilgesnėms išvykoms ar laisvalaikio pasivažinėjimui naudoja geresnį ir brangesnį.
Pasirūpinkite gera spyna
Mieste dviratį greičiausiai teks palikti pačiose keisčiausiose vietose, kur šis gali tapti vagių taikiniu. Kuo naujesnės išvaizdos dviratis, tuo labiau jis traukia ilgapirščių dėmesį. Dviračių entuziaztai juokauja, kad nuo vagių geriausiai apsaugo prastas dviratis. Tačiau jeigu saviškį vertinate nepriklausomai nuo jo amžiaus ir kokybės, pasirūpinkite gera spyna.
Specialistai rekomenduoja naudoti „U“ formos spyną. Tokia spyna pasižymi tvirtumu, yra sunkiau įveikiama ir atlaiko net kelių tonų tempimo jėgą. Norint šią spyną nupjauti teks sugaišti nemažai laiko. Taip pat labai patikimos yra išlankstomą liniuotę primenančios spynos bei aukšto saugumo lygio grandinės tipo spynos ar žiedinio tipo spynos. Bendra taisyklė – reikia pirkti tokią spyną, kurios kaina prilygsta 10 proc. dviračio kainos.
Geriausia naudoti „U“ formos spyną bei papildomą grandinę, kad būtų prirakinti abu dviračio ratai. Pasistengti verta, nes grižę prie dviračio jį galite rasti tik su vienu ratu.
Išmokite pasikeisti dviračio kamerą
Užvažiavus ant stiklo, aštraus akmens ar kitokios kliūties, pradurti dviračio kamerą gana lengva. Jeigu taip nutiktų, pravartu turėti atsarginę kamerą ir mokėti ją pakeisti. Kitu atveju dviratį tektų varytis kelis ar net keliolika kilometrų. Kai kurie dviratininkai vežiojasi priemones kameros sulopymui, tačiau pakeisti visą kamerą yra paprasčiau ir lengviau. Senąją kamerą galite įsimesti į kuprinę ir sulopyti grįžę namo. Apie tai, kaip pakeisti dviračio kamerą, yra sukurta nemažai filmukų lietuvių ir anglų kalbomis, tereikia juos susirasti svetainėje „Youtube“.
Taip pat patartina įsidėmėti pakeliui į darbą esančias dviračių parduotuves ir taisyklas. Atsitikus bėdai, nereikės sukti galvos, kur kreiptis pagalbos.
Saugokitės stovinčių automobilių
Kelkraštyje ar automobilių stovejimo aikštelėje stovintis automobilis dažnai kelia žymiai didesnį pavojų, negu gatve riedančios mašinos. Stovinčio automobilio viduje gali sėdėti žmogus, kuris sumanys netikėtai atidaryti dureles. Įsirėžus su dviračiu į jas, pasekmės gali būti gana liūdnos. Todėl stovinčius automobilius patartina apvažiuoti saugiu atstumu.
Būkite budrūs, bet ramūs
Važiuojant mieste reikia saugotis ne tik automobilių, bet ir be pavadėlio lakstančių šunų, užsisvajojusių pėsčiųjų, neatidžių vaikų, atsargiai važiuoti pro kelio remontą, išvažiavus iš kiemų ir pan. Todėl minant dviratį svarbu būti susikoncentravus, klausytis bei dairytis aplinkui. Nepatartina važiuoti su ausinuku.
Mindami dviratį stenkitės važiuoti ramiai, užtikrintai ir išlaikyti pastovų greitį. Staigūs judesiai gali suklaidinti ir išgąsdinti kitus eismo dalyvius.
Laikykitės kelių eismo taisyklių
Nepamirškite, kad minti reikia dviračių takais arba dviračių juostomis, ten, kur tokie yra. O jeigu jų nėra, tuomet važiuokite afalto ar betono dangos kelkraščiu (pagal eismo kryptį). Jeigu dviračių tako ar juostos nėra, taip pat galite važiuoti šaligatviu. Važiuojamąja dalimi minti galima tik tokiu atveju, jeigu nėra nei dviračių tako arba juostos, nei kelkraščio arba šaligatvio. Tokiu atveju reikia važiuoti dešine eismo juosta, viena eile ir kuo arčiau dešiniojo krašto.
Jeigu minate važiuojamąja dalimi ir prireikia pasukti į kairę, apsisukti ar pervažiuoti į kitą kelio pusę, geriausia nuo dviračio nulipti ir jį persivaryti.
O jeigu dviračių juosta nupiešta ant kelio arba miesto gatvės, ja važiuokite tik tokia pačia kryptimi, kokia juda ir kitos transporto priemonės. Važiuokite kuo arčiau dešiniojo krašto ir kitus dviratininkus lenkite tik per kairiąją pusę.
Be to, primename, kad jeigu minate važiuojamąja kelio dalimi, tai sankryžose, kuriose nėra specialių dviračiams skirtų šviesoforų, jūs turite vadovautis ne pėstiesiems, bet vairuotojams skirtais šviesoforo signalais. O jeigu važiuojate šaligatviu, dviratį per perėją turite persivaryti nuo jo nulipę.
Rūpinkitės savo ir aplinkinių saugumu
Pagal kelių eismo taisykles, važiuojant važiuojamąja kelio dalimi jūs privalote dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Taip pat būtinai dėvėkite šalmą, nes griuvimas mieste yra žymiai pavojingesnis negu važiuojant miško keliukais.
Atsiminkite, kad pėstieji kelia tokį pat pavojų jums, kaip ir jūs jiems. Todėl nesibodėkite kartais nulipti nuo dviračio ir jį varytis. Ypač jeigu tenka važiuoti pro vietą, kurioje būriuojasi daug žmonių – autobusų ir troleibusų stotelės, miesto aikštės, šaligatviai šalia įėjimo į didelį prekybos centrą ir pan.
Važiuodami nepamirškite rodyti signalus. Visuomet galvokite, kaip jus mato vairuotojai, važiuojantys paskui. Ar parodote jiems, kad ketinate sukti? Ar saugu stabdyti?
Jeigu naudositės šiais patarimais, kelionė dviračiu į darbą ir iš jo bus ne tik saugi, bet ir smagi. Dviratis mieste suteikia didžiulę laisvę – jūs galite aplenkti kamščius, galite važiuoti ten, kur su mašina nepravažiuotumėte, nereikia sukti galvos, kur parkuotis, galite sutaupyti laiko, nereikės leisti pinigų sporto klubui ir pan. Sąrašas išties ilgas. Be to, važiuodami dviračiu jūs pamatysite ir atrasite žymiai daugiau negu į darbą traukdami automobiliu. Kol lietuviški orai tą leidžia, būtinai pasinaudokite proga.
Jei svarstote dviračio įsigijimą, susipažinkite su pirkimo išsimokėtinai galimybe.