Pandemija išryškino vairuotojo pažymėjimo vertę – kiek kainuoja noras išmokti vairuoti?
Daugelis gyventojų šiandien neišsiverčia be vairuotojo pažymėjimo, o dėl pandemijos išaugus kurjerių ir kitų su vairavimu susijusių profesijų poreikiui, teisę vairuoti suteikiantis dokumentas tapo dar paklausesnis. Tiesa, karantino suvaržymai kuriam laikui buvo apriboję galimybę mokytis vairuoti, tad šiandien, vairavimo mokyklų atstovų teigimu, norint tai padaryti gali tekti laukti eilėje. Tuo metu finansų ekspertai pažymi, kad siekis išmokti vairuoti gali tapti puikia finansine investicija, tačiau jai svarbu tinkamai pasiruošti.
Atnaujinus veiklą – norinčių išmokti vairuoti antplūdis
Valstybės įmonės „Regitra“ duomenimis, praėjusiais metais populiariausios B kategorijos vairavimo egzaminą pirmą kartą laikė 26,5 tūkst. gyventojų. Tai yra maždaug 5,5 tūkst. mažiau nei 2019 m. Toks sumažėjimas yra siejamas su pandemija ir šalyje taikytais karantino suvaržymais, dėl kurių kurį laiką paslaugų negalėjo teikti vairavimo mokyklos.
Šių metų kovo mėnesį vairavimo mokykloms atnaujinus veiklą susidarė norinčių išmokti vairuoti eilės. Vairavimo mokyklos „Amplius LT“ direktorius, vairavimo instruktorius ir treneris Artūras Pakėnas sako, kad karantino metu poreikis išmokti vairuoti nedingo, o norintys tai padaryti vos sulaukę vairavimo mokyklų veiklos atnaujinimo ėmė registruotis teorijos ir vairavimo pamokoms.
„Norint išmokti vairavimo teorijos ir praktikos šiandien gali tekti ilgiau palaukti, nes norinčių išties daug. Sunku pasakyti, ar išaugusį norinčių mokytis vairuoti skaičių lemia padidėjęs teisės vairuoti poreikis, ar dėl veiklos apribojimų susikaupusi masė žmonių negalėjusių to padaryti žiemą. Bet kuriuo atveju, pastarosiomis savaitėmis vairavimo mokykloms darbo tikrai netrūksta“, – sako A. Pakėnas.
Anot jo, didžioji dalis norinčių išmokti vairuoti yra jaunimas – paskutinių klasių moksleiviai ar pirmų kursų studentai, tačiau bendrai siekiančių įgyti vairavimo pažymėjimus amžiaus spektras yra labai platus. Be to, apie pusė į A. Pakėno vadovaujamą vairavimo mokyklą besikreipiančių asmenų teisę vairuoti jau turi, tačiau nori atnaujinti ar pagilinti savo vairavimo įgūdžius.
Išlaidos kiekvienu atveju skiriasi
Be abejo, planuojantiems mokytis vairuoti yra labai aktualus finansinis aspektas. Skaičiuojama, kad vidutinė B kategorijos vairavimo kursų, apimančių teorijos pamokas ir 15 vairavimo pamokų, kaina Vilniuje siekia apie 360–370 eurų. Kaune ir Klaipėdoje vairavimo kursai gali atsieiti maždaug 300 eurų.
Visgi, prie šios sumos gali prisidėti ir papildomos išlaidos – pavyzdžiui, pirmosios pagalbos pamokų išklausymas, iš pirmo karto neišlaikytų mokyklinių teorijos bei vairavimo egzaminų perlaikymas ir, žinoma, papildomos vairavimo pamokos. Papildoma pusantros valandos B kategorijos vairavimo pamoka Vilniuje, priklausomai nuo mokyklos, gali kainuoti 30–40 eurų.
Pabaigus vairavimo kursus mokykloje kiek daugiau nei 10 eurų kainuos teorijos egzaminas „Regitroje“. Sėkmingai jį išlaikius reikės susimokėti 31 eurą už vairavimo egzaminą. Galiausiai, kiek daugiau nei 14 eurų kainuoja vairuotojo pažymėjimo išdavimas bendrąja tvarka.
Visgi, A. Pakėno teigimu, bendra suma, kurią teks skirti norint išmokti vairuoti, kiekvienoje situacijoje labai skiriasi. Vieniems mokytis vairuoti padeda vadinamieji šeimos instruktoriai, todėl jiems gali reikėti mažiau papildomų vairavimo pamokų. Kiti pradeda visiškai „nuo nulio“ ir be jokios pagalbos, todėl jiems dažniausiai reikia daugiau praktikos. Dėl to vairavimo instruktorius siūlo ne skaičiuoti pamokas ir vairavimo valandas, o realistiškai vertinti savo progresą ir įgūdžius.
„Kartais pora papildomų vairavimo pamokų prieš egzaminą gali sutaupyti nemažai lėšų ateityje. Ne tik dėl egzamino „Regitroje“ perlaikymo, kuris kainuoja. Tikrai būna nemažai atvejų, kai žmonės šiaip ne taip išlaiko vairavimo egzaminą, tačiau po to bijo išvažiuoti į gatves, įsigyja automobilį, tačiau jo nenaudoja, visai pamiršta įgūdžius ir galiausiai po kelių metų grįžta į vairavimo mokyklas dar pasimokyti“, – pasakoja A. Pakėnas.
Jis skaičiuoja, kad maždaug 80 proc. mokinių įstatymų numatyto minimalaus 30 akademinių valandų praktinio vairavimo kurso nepakanka, o vidutiniškai besimokantiems vairuoti prireikia 10 papildomų pamokų.
Įgiję teisę vairuoti galvoja ir apie automobilį
GENERAL FINANCING BANKO Rizikos valdymo departamento direktorius Eimantas Palionis pastebi, kad vairuotojo pažymėjimo svarba nuolat auga, o šių dienų kontekste gali tapti ir puikia investicija į ateitį. Įgyta teisė vairuoti taip pat paskatina ir susimąstyti apie nuosavą transporto priemonę, kuri ne tik palengvina kasdienybę, bet ir suteikia papildomo uždarbio galimybes.
„Esame taip įpratę prie vairuotojo pažymėjimo ir automobilio, kad dažnai net nesusimąstome, kokius pranašumus jie mums suteikia. Tai ypač išryškėjo pandemijos sąlygomis, kai dėl veiklos apribojimų gyventojai aktyviai ieško papildomų uždarbio galimybių ar net persikvalifikuoja. Ne paslaptis, kad šiuo metu yra itin išaugusi kurjerių, maisto išvežiotojų ir kitų su vairavimu glaudžiai susijusių profesijų paklausa. Toks darbas gali tapti puikiu priedu prie pajamų šiuo sudėtingu laikotarpiu“, – kalba E. Palionis.
Jis taip pat pabrėžia, kad po teisės vairuoti įgijimo dažnai seka automobilio pirkimas, tad šias išlaidas būtina iš anksto planuoti, įvertinant savo finansines galimybes.
„Tokias investicijas reikėtų iš anksto planuoti, joms ruoštis ir atsidėti tam tikrą dalį pajamų. Visgi, neretai vairuotojo pažymėjimo ir automobilio poreikis kyla netikėtai – pavyzdžiui, gavus darbo, kuriam būtina nuosava transporto priemonė ir teisė vairuoti, pasiūlymą. Tokiu atveju, išeitimi gali tapti pirkimas išsimokėtinai, kai už vairavimo kursus mokama dalimis, ar paskola automobiliui įsigyti. Žinoma, prieš priimant finansinio įsipareigojimo sprendimą svarbu įvertinti savo finansines galimybes, o esant poreikiui, pasikonsultuoti su specialistais dėl jums tinkamiausių sąlygų“, – apie skolinimosi galimybes kalba E. Palionis.
„Regitros“ duomenimis, šių metų pradžioje Lietuvoje buvo beveik 1,5 mln. galiojančius vairavimo pažymėjimus turinčių asmenų. Maždaug pusė asmenų vairavimo teorijos egzaminus pernai išlaikė iš pirmo karto. Praktikos egzaminus automobiliu su mechanine pavarų dėže iš pirmo karto išlaikė 35 proc., o su automatine pavarų dėže – 38 proc. bandžiusiųjų.